De vergeten reviews van het jaar

Hell Let Loose (voort Ron Vorstermans)

4 uit 5 mea culpa’s

Zelden ervoeren wij den Tweede Wereldoorlog zo intensief mits ter dit bombastische multiplayergame. Ie principe is simpel: twee teams van vijftig toneelspelers vechten ie uit aan den opschuivende frontlinie ter ene gigantische opbergmap. Den veldslag diegene daarop volgt is moeilijker uit te leggen. Oorlog is hard plus Hell Let Loose windt er geen doekjes wegens. Watten dit spel audiovisueel vrij letterlijk op jou afvuurt, is even beangstigend mits majestueus. Ie voortbestaan van jou eerste bombardement is ene soort ontgroeningsritueel. Hell Let Loose is geen creatief of uniek concept. Toneelspelers van ie gelijksoortige Squad weten watten zij kunnen vooruitzien. Ie oorverdovende vreugde is er noch minder wegens.

Ontwikkelaar: Black Matter
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S

Hell Let Loose
Hell Let Loose
Hell Let Loose

Toem (voort Marcel Vroegrijk)

4 uit 5 mea culpa’s

Hoe vermag den zwart-wit wereld van Toem zo veelkleurig aanvoelen? Dat is volledig te danken aan den heerlijk lief plus speels pennen dialogen plus den uitbundige wijze waarop alles plus iedereen geanimeerd is. Toem is ene levende kijkdoos plus laat jou mits speler aan den hand van jou fotocamera den omtrek ontdekken. Er zijn ene zestal locaties diegene jou kunt opzoeken plus ter iedere hoek vind jou welnu weer ene markant personage diegene ene opdracht voordat jou heeft. Sommige verzoeken zijn watten obscuur, maar jou hoeft zij gelukkig noch iedereen ter te willigen wegens voorts te komen. Toem draait uiteindelijk wegens ie aanwakkeren van jou nieuwsgierigheid plus weet met simpele spelmechanieken weliswaar ene opeenhoping waterverplaatsing te creëren, nu heb jou ter ene uur of drietal à viertal welnu zo’n ietsje alles waargenomen.

Ontwikkelaar: Something Wij Made
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5

Toem
Toem
Toem

Backbone (voort Erik Nusselder)

2 uit 5 mea culpa’s

Aan ie start van ie schooljaar stond Backbone op menig lijstje van indiegames wegens ter den gaten te liefhebben. Den combinatie van prachtige pixel-graphics plus ene grimmige post-noir stad vol misdaad zag er veelbelovend uit. Eerst lijkt diegene toezegging te wordt ingelost, met ene vertelsel dat hint zoals vreemdelingenhaat plus klassenjustitie ter dit wereld vol dieren. Indien wasbeer-detective Howard probeer jou ene vermist iemand op te treinen, maar raak jou nu snel verwikkeld ter ene haatdragend samenzwering. Ie is interessant, totdat den spel halverwege schielijk ene verhalende smaak maakt diegene ie hele concept nogal op zijn kop zet. Dat is gedurfd, maar zorgt er zowel voordat dat nu diegene boeiende verhaallijntjes schielijk wordt vergeten. Daardoor blijf jou mits speler na den spel achter met meer vragen dan ingaan plus ene opeenhoping half afgewerkte filosofische vragen.

Ontwikkelaar: EggNut
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One

Backbone
Backbone
Backbone

Chicory: A Colorful Tale (voort Marcel Vroegrijk)

4,5 uit 5 mea culpa’s

Den spelwereld van Chicory is nipt mits diegene van Toem volledig verstoken van kleur, totdat jij daarheen met jou verfkwast verandering ter brengt. Diegene taak is best welnu overweldigend, want jou kunt letterlijk ieder scherm totdat ter detail vullen met verschillende tinten plus patronen. Dat is zowel identiek ene ietsje den teken diegene ie spel wil zei. Chicory gaat overheen gevoelens van burn-out, onzekerheid plus prestatiedrang plus hoe diegene zelfs den puurste plus schattigste personages kunnen vergiftigen. Jouw moeten van den quirky schrijf- plus grafische stijl liefhebben, maar ie is haast onmogelijk wegens dat noch te uitrichten. Dit maakt ie tegenstelling met den Zelda-achtige kerkers ter ie spel des te groter. Op diegene momenten is Chicory noch zo lieflijk meer: iedere kerker wordt afgesloten met ene leidinggevende diegene den donkerste porties van den psyche personifieert. Dit levert verrassend spectaculaire plus zelfs ene ietsje angstaanjagende baasgevechten op, mee dankzij den opzwepende maar onbehaaglijke soundtrack van Celeste-componist Lena Raine.

Ontwikkelaar: Greg Lobanov
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5, PS4

Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale

Griftlands (voort Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Jouw kunt tegenwoordig geen steen meer jongen zonder ene roguelike deck-builder te treffen, maar sommigen springen er weliswaar ter positieve zin uit. Griftland is er zo eentje, omdat den herhalende structuur van den roguelike wordt gecombineerd met verhalende elementen. Elke ‘run’ is ene avontuur, waarin jij mits premiejager Sal samenwerkt met den politie wegens ene rommel op te wentelen. Of, mits jou dat wilt, samen met diegene rommel den politie dwarszit. Verhalende missies, beloningen plus personages wordt willekeurig gegenereerd voordat elke run, plus jouw keuzes hebben stemkracht op ie vertelsel. Vinden mensen jou lief, dan ontvang jou ene premie, maar mits zij jou haten is den straf zowel noch mals. Zowel den kaartenactie staat mits ene stulp (geen kaartenhuis), vergelijkbaar met games mits Slay the Spire. Ter positie van vechten, kun jou er vaak zowel voordat selecteren wegens tegenstanders te overreden met goede gronden, watten ene intact ander kaartsysteem met ene chic deck activeert. Ontiegelijk veel smaak plus uren aan strategische mogelijkheden dus, zeker omdat dat vertelsel met Sal maar één van drietal speelbare campagnes is.

Ontwikkelaar: Leem Entertainment
Platforms: pc, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

Griftlands
Griftlands
Griftlands

Opus: Weerklank of Starsong (voort Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Ie is haast onmogelijk wegens uit te leggen watten Opus: Weerklank of Starsong inderdaad maakt. Vooral noch ter één alinea. Ie is ene narratief puzzelavontuur waarin jou met ene klein soci voort den ruimte reist plus onderweg allerlei keuzes maakt. Eentje simpel voorbeeld: jou krijgt ene tijding van ene schip dat wegens poetsvrouw smeekt, omdat den crew haast verhongert. Help jou zij, of vlieg jou voort plus vasthouden jou jou spaarzame middelen voordat jezelf? Indien jou zij helpt, ontvang jou misschien ene beloning, maar zij kunnen jou zowel attaques plus er met jou voorraad vandoor gaan. Ie doet denken aan The Banner Saga, maar dan mits sfeervol ruimte-epos zonder combat. Maar zowel met ene nog lager tempo plus iets te veel lore plus politieke verwikkelingen. Wij zijn haast aan ie einde van den alinea, maar nu weet jou nog steeds noch watten Opus nou zo inderdaad maakt: ie is den wijze waarop nu diegene keuzes par op te tellen tijdens ene hartverscheurend vertelsel overheen verlies, menselijkheid plus den hopeloze vedette tegen ene uitgestrekte handelsmaatschappij ter ene onverschillige wereld.

Ontwikkelaar: Sigono
Platforms: Android, iOS, Nintendo Switch, pc

Opus: Echo of Starsong