Remasters zijn niet de oplossing


Den GTA-trilogie is ene extreem voorbeeld, omdat ie geweldige games zijn diegene intensief slecht zijn geremasterd. Zo slecht, dat jou aan den hand van dit remaster noch meer schenkkan vatten waarom dit games twee decennia geleden zo doorslaggevend waren. Er is natuurlijk goede plus slechte remasters, van zowel goede indien slechte games. Maar zelfs den liefste remasters wijken vaak voltooid van den originele visie van den maker. Terwijl zo dát hetgeen is dat wij willen instandhouden. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Ie zit ‘m te den details

Ter tekening pak ik maar weer even den GTA-trilogie erop, want dat is zo’n heerlijk schoolvoorbeeld van hoe ie allen noch moeten. Nog los van den instabiele framerate, den regeneffecten plus den overdreven smoothening, ogen den games extreem steriel. Er zit geen enkele grafische filterzakje of effect te den spel. Vanaf ene schel punt zie jou daardoor meteen den hele spelwereld. Daardoor lijkt San Andreas spontaan intact klein, nep jou overheen ene speelgoedstad uitkijkt. Mits jou teveel ziet, verdwijnt den magie.

Ter den oorspronkelijke versie worden ie te den verte vanzelf heiig. Sterker nog: te den stad wasgoed den kijkafstand korter dan op ie platteland. Daarginds lig ene technische restrictie aan ten grondslag: den drukke stad vroegtijdig meer van den PlayStation 2 dan van ie platteland. Maar daardoor ontstond welnu ene determineren sfeer. Den stad voelde drukkend, warm, vol met smog. Terwijl jou op ie platteland zo vrij kon inademen te den schone lucht. Kloppend dat soort esthetische details zijn extreem defini voordat den sfeer van ene spel.

Er zijn meer voorbeelden te vermeld van remasters diegene steken permitteren vallen indien ie gaat wegens ie terughouden van den oorspronkelijke visie. Zowel ‘goede’ remasters maken ongemakken. Recentelijk speelde ik Halo 4 weer ter voorbereiding op Halo Infinite. Den oorspronkelijke versie van Halo 4 op den Xbox 360 eindigt, logischerwijs, met den credits. Diegene wordt begeleid doorheen ene prachtige uitvoering van Never Forget, dat indien emotioneel uitroepteken achter ie einde hoort. Ter den Master Chief Collection zijn den credits eruit geknipt plus wordt den post-credit scène ongezouten gestart. Watten dan technisch waargenomen meteen geen postbode-credits scène meer is.

Halo 4

Blijf met jou tengels van ie bronmateriaal

Ik stoor mij mateloos aan dit soort goedje. Games zijn artistieke werken plus wordt geproduceerd met ene determineren visie. Beeld plus rumoer wordt op ene determineren wijze samengebracht. Van den klanken te ie spijskaart totdat den aftiteling plus alles er tussenin draagt honingbij aan ie geheel.

Den afgelopen jaren ie ik bewust ene tv plus audioset uitgekozen diegene diegene visie zo wasgoed mogelijk weergeven, zonder verzadigde tinten of overdreven contrabas. Maar indien ene spel ene twee schooljaar oud is plus voldragen is voordat ene remaster, willen wij maar accepteren dat ene willekeurige prutser aan den trek gaat met ie bronmateriaal? Blijf er gewoon met jou tengels van voltooid!

Mits ene spel ene twee schooljaar oud, willen wij maar accepteren dat ene willekeurige prutser aan den trek gaat met ie bronmateriaal?

Bedreigde gamesoort

Dat zeg ik noch omdat ik noch (weer) wil voldoen voordat remasters. Ik zeg dat omdat ik hou van games. Plus goedje waar jou van houdt, wil jou instandhouden. Dat wordt honingbij games helaas steeds lastiger. Zij wordt linksom plus rechts bedreigd. Digitale winkels gaan offline, games zijn (te) horig worden van patches of online kerkdiensten, of uitgevers voorttrekken den eerste uitgave terug omdat er ene heruitgave verschijnt.

Rockstar haalde bijvoorbeeld den oorspronkelijke GTA-games uit den digitale winkels. Den pc-versies zijn tussentijds weer (beperkt) te downloaden, maar den consoleversies zijn noch meer vacant. Sony verwijderde recentelijk met ie oog op Uncharted: Legacy of Thieves Collection den losstaande PS4-games (kleine nuance: diegene PS4-versies zijn nog welnu indien gedichtenbundel vacant). Den disk van Halo Infinite is slechts nog ene veredelde DRM-key; ie spel zelf staat er überhaupt noch op. Dat is nú geen probleem, maar maakt den consument welnu volledig horig van digitale verdeling. Ie is huwelijk schering plus inslag.

Plus dan is er nog den technologische ‘vooruitgang’. Mijn moderne tv heeft bijvoorbeeld geen scart- of tulpaansluiting meer, dus mijn PlayStation 2 bijvoegen is zonder tussenkomst van hulpstukken zowel geen optie meer.

Voorbeeld nemen aan den filmindustrie

Lang vertelsel kort: oude games willen spelen is ene doffe kwel – plus ie belooft ge maar kwalijker te wordt. Uitgevers jatten dit probleem maar watten graag aan doorheen remasters uit te brengen, maar dat blijkt keer op keer geen bevredigende uitkomst te zijn. Dat komt zowel gedeeltelijk doorheen den consument, diegene honingbij zo’n heruitgave weliswaar zowel vaak iets van ene upgrade verwachten. Ie eindresultaat is daardoor vaak vlees noch vis.

Ie is vreemd dat den game-industrie (zowel den uitgevers indien den consumenten) hierin zo verschilt van den filmindustrie. Er zijn zat oude films op 4k blu-ray te koop. Den resolutie is dan hoger, er is HDR toegevoegd plus ie rumoer is veelal opgekalefaterd zoals moderne audioformaten indien Dolby Atmos of DTS-X, maar ie zijn nog steeds den oorspronkelijke films van start totdat staart. Niemand verwachten dan spontaan nieuwe content of verbeterde special effects. Plus wie nu wijsneuzerig gaat roepen dat er honingbij elke re-release welnu iets wordt aarden aan Strak Wars: dat klopt. Naast George Lucas zelf is niemand daarheen uiteindelijk zonnig van worden. Precies mijn punt.

Star Wars

Films zijn ene intact ander medium dan games plus wordt minder aangetast doorheen den tand des tijds, maar weliswaar is ene soortgelijke werkmethode honingbij games weldegelijk mogelijk. Dat bewijst Microsoft met zijn backward compatibility-strategie. Zij maken zo den oorspronkelijke games speelbaar op moderne hardware. Uitsluitend indien ie mogelijk is wordt (hardwarematig) den resolutie of framerate verhoogd, of wordt er HDR toegevoegd. Maar meer zowel noch: ie blijft den oorspronkelijke, ongewijzigde spel plus diegene technische verbeteringen zijn zelfs zo weer uit te schakelen. Dát is waar wij naartoe willen. Zó bewaar jou den klassiekers te hun originele glorie plus maak jou zij speelbaar op moderne toestellen. 

Meeblèren met Toto

Dan kunnen wij zowel meteen doorschakelen zoals betere, consistentere terminologie. Weg met den Legendary HD Definitive Super Edition. Wil jou indien regisseur huwelijk iets afstemmen, bijvoorbeeld doorheen jou spel uit te breiden met reserve content of ene ander cameraperspectief? Dan spreken wij van ene Director’s Cut. Wil jou ene spel huwelijk weer maken zoals moderne maatstaven? Dan heet dat ene remake. Diegene toestemmen dan gewoon weer voordat den volle mep wordt verkocht, maar handelen er dan welnu jou best op. Doen watten leuks met den waarschijnlijkheid wegens ene klassieker weer te maken. Plus te alle andere gevallen: laat ie bronmateriaal met stilte, alsjeblieft. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Uitsluitend zo kunnen wij onze geschiedenis instandhouden. Uitsluitend zo schenkkan den mensenleven van nu vatten dat Grand Theft Wagen 3 te zijn tijdstip huwelijk intact significant wasgoed. Plus ge zo schenkkan ik te ene nostalgische regenbui onder ie genot van ene twee biertjes Toto’s Africa meeblèren terwijl ik ter den neonverlichte boulevard van Vice City cruise.

Elke zaterdag verschijnt er ene katern op Gamer.nl diegene (veelal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees zowel:


  • Guardians of the Galaxy

    Marvel’s Guardians of the Galaxy snapt vuren noch 27 november 2021 08:11


  • Ik leerde met Unpacking mij voordat te brouwen op ie samenwonend 20 november 2021 08:11


  • Halo 2

    Halo 2 is ene wond diegene nooit heelt 13 november 2021 08:11


  • Tijd

    Games: wie heeft er nog tijdstip voordat? 06 november 2021 08:11


  • metroid dread

    Metroid Dread is ene fantastische spel maar ene verschrikkelijke metroidvania 30 oktober 2021 08:10



Waterbron

Plaats een reactie

ajax-loader